Pages

Sunday, January 9, 2011

Passport Sabah v Imegresen Semenanjung

Hari ini sgtlah sentapnya kpd sy yer..dgn semangat yg bekobar2 aku telah mencemarkan duli utk membuka mataku lebey awal dr yang sepatutnya...pengorbanan paling besar time weekend...dan akhirnya sia2 sahaja...kelebihannya hari ini aku telah excercise pg g bejalan2..hilang lemak2 hasil ternakan aku...cessss...tp lemak xpe..itu mmg sepatutnya di buang..xble syg2 memudaratkan..kan?kan?kan?

begini citernyer...spatutnya aku dah ble wat passport hari ne..coz itulah matlamat utama aku..tp kan..tp kan..malangnya disebabkan aku xda bw surat lahir original..aku xleh wat passport..sbb aku org sbh..so procedurnya len dr org yg lahir kat cni...hisshhhhh silap aku gak..napala aku x gi tanya2 dulu...iyelah mn lah aku taw klu nak wat passport kena tgok tmpat kite lahir..ingtkan ada my kad dah leh setel tp rupanya2 xmcm tuh..len lah klu aku lahir kat semennjung atau pun either 1 parents aku org cni..klu parents dua2 org sbh mmg kena anta borang ke sbh dulu utk approval..dah stel baru leh continue wat passport kat cni...very the leceh kan..

sblm neh aku ada tanya kat mak su melah tp dia kata xde bw apa2 IC jer...huhuhu..yerlah dia pown xtaw gak prosedur klu org sbh len mcm sket..kena men twist2 dulu..bru leh proceed..xpelah..xsalah xpandai kan...so ikut jerlah...

ini just kongsi pengalaman..kowt2 la ada org sbh nak buat passport pasneh plak kan...so xdala jd amcm aku kena wat 2 3 kali lawatan ke imegresen...klu korg budak sbh dan buat passport d sbh..xda masalah..but if u org sbh then bt passport d smmnnjung then this kind problem would occur...so be prepared...bring along your original certificate of birth and the photocopy...and bear in yopur mind that this procedure would take longer than semenanjung punya olang utk buat passport coz d imegresen have to wait for the Imegresen Sabah approval first, after several days that you can continue to make a passport...

~Sharing is Caring~

p.s : i cant upload a picture coz the administration of diz cyber cafe prohibited me to do so...sob..sob..sob

2 comments:

arianne hanafi adam said...

haah daya...aku pun mo 2 3 kali jugak ulang alik imegresen ni... sbb x bwk surat lahir ori hari tu...

-Cik CoTtOn CaNdY- said...

anduk ba eyan..sm la ba tu nasib kita kesian..budu2 membawa ic jak..xsgka kan rupanya len procedure..bah xpa..taw sda kita..sebarkan..jgn jd cam kita kesian